انتقال ایمن و نظارت‌شده پسماندهای صنعتی ابهر: گامی در جهت حفظ محیط‌زیست

رئیس اداره محیط‌زیست ابهر از انتقال ایمن و تحت نظارت کامل پسماندهای صنعتی و شیمیایی – دارویی این شهرستان به سایر استان‌ها خبر داد.

سیدرضا مدنی با اشاره به فعالیت صنایع مختلف در ابهر و تولید پسماندهای صنعتی توسط این واحدها، اظهار کرد: این پسماندها به دو دسته صنعتی ویژه و غیرویژه تقسیم می‌شوند.

وی با بیان اینکه پسماندهای صنعتی ویژه مانند غبارهای بگ فیلتر کارخانه‌های ذوب آهن، به دلیل دارا بودن عناصری چون سرب و روی، اجازه تخلیه در طبیعت را ندارند، گفت: این نوع پسماندها پس از بارگذاری در سامانه جامع محیط‌زیست و طی مراحل لازم، به استان‌های دیگر یا مرکز استان منتقل می‌شوند.

مدنی در مورد پسماندهای غیر ویژه مانند سرباره‌های ذوب آهن، توضیح داد: این پسماندها در حال حاضر در زمینی مجزا در اختیار واحدهای تولیدی نگهداری شده و به بیرون منتقل نمی‌شوند.

رئیس اداره محیط‌زیست ابهر با اشاره به پسماندهای ویژه دارویی و شیمیایی، گفت: این پسماندها نیز پس از بارگذاری در سامانه جامع محیط‌زیست و بررسی کارشناسی، به لندفیل‌های تخصصی در استان‌هایی مانند اصفهان ارسال می‌شوند.

وی همچنین از انتقال لجن تصفیه‌خانه واحدهای نساجی به استان البرز خبر داد و گفت: این فرآیند نیز پس از ثبت در سامانه جامع محیط‌زیست و طی مراحل لازم انجام می‌شود.

مدنی با تاکید بر نظارت کامل محیط‌زیست بر تمام مراحل انتقال پسماندها، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد این پسماندها مدیریت شده و واحدهای صنعتی به چرخه محیط‌زیست باز می‌گردند.

وی در خصوص نحوه نظارت بر انتقال پسماندهای ویژه، گفت: در ابتدا آنالیز دقیق پسماندها توسط کارشناسان انجام می‌شود و سپس مجوزهای لازم در استان مبدا و مقصد صادر می‌گردد.

رئیس اداره محیط‌زیست ابهر با بیان اینکه سامانه‌ای برای انتقال پسماندهای ویژه به متقاضیان وجود دارد، افزود: در زمان بارگیری و انتقال، ماشین‌های مخصوص تحت نظارت کارشناسان محیط‌زیست در استان مبدا بارگیری و پلمب شده و به استان مقصد منتقل می‌شوند.

مدنی در پایان با اشاره به اینکه آمار پسماندهای صنعتی به میزان تولید واحدها بستگی دارد، گفت: این اقدامات در راستای قانون مدیریت پسماند و حفظ حقوق عامه مردم انجام می‌شود.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *