بحران نوسازی تاکسی‌های فرسوده در ایران

مشکل فرسودگی تاکسی‌ها در ایران به یک بحران جدی تبدیل شده است. با وجود نیاز به نوسازی ۲۰۰ هزار تاکسی فرسوده، ظرفیت تولید خودروسازان داخلی به ویژه برای تولید تاکسی‌های مناسب بسیار محدود است. بزرگترین چالش این است که خودروسازان داخلی تولید تاکسی را به دلیل صرفه اقتصادی پایین، در اولویت قرار نمی‌دهند.

اصلاح قیمت تاکسی سمند سورن به عنوان یکی از گزینه‌های نوسازی، به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، با چالش‌هایی مواجه شده است. همچنین، عدم توافق وزارت کشور با ایران خودرو برای تولید ۲۰۰ هزار تاکسی جدید، این مشکل را پیچیده‌تر کرده است.

از سوی دیگر، واردات خودروهای برقی نیز با موانعی روبرو است. بسیاری از خودروهای برقی وارداتی، استانداردهای لازم برای استفاده به عنوان تاکسی را ندارند و دولت نیز هنوز زیرساخت‌های لازم برای توسعه حمل و نقل برقی را فراهم نکرده است.

برای حل این مشکل، نیاز به همکاری بین دستگاه‌های مختلف از جمله وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، کشور و نفت است. همچنین، باید سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری در تولید خودروهای برقی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی در نظر گرفته شود. در غیر این صورت، فرسودگی تاکسی‌ها همچنان به عنوان یکی از چالش‌های اصلی حمل و نقل عمومی در کشور باقی خواهد ماند.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *