تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه: رفع ابهامات و تشریح ثمرات

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به استفتائات انجام شده از مراجع عظام و دفتر مقام معظم رهبری، تاکید کرد که تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه هیچ منع شرعی و قانونی ندارد.

محسن پیرهادی در گفتگویی با خبرگزاری مهر به تشریح ابعاد مختلف این موضوع و رفع ابهامات و شائبات مطرح شده پیرامون آن پرداخت.

مهمترین نکات این گفتگو به شرح زیر است:

  • استفتائات از مراجع عظام: پیرهادی از استفتائات انجام شده از دفاتر آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و علوی گرگانی و همچنین دفتر مقام معظم رهبری خبر داد. وی گفت: فحوای مشترک پاسخ این مراجع آن بود که اصلاح روندها بر اساس مصلحت جامعه اسلامی بلا مانع است و صرف تعطیلی شنبه تشبه با یهودیت محسوب نمی‌شود.
  • تشریح ثمرات: پیرهادی با اشاره به تعطیلی شنبه در اغلب کشورهای دنیا، هماهنگی با تعطیلات بین‌المللی را از مهمترین ثمرات این تغییر دانست. وی گفت: این موضوع به فعالان اقتصادی، particularly فعالان حوزه تجارت بین‌الملل، کمک می‌کند تا تعاملات خود با دنیا را به طور موثرتری دنبال کنند. همچنین هماهنگی با کشورهای مسلمان حوزه خلیج فارس نیز از دیگر مزایای این طرح است.
  • پاسخ به شبهه افکنی‌ها: پیرهادی برخی مخالفت‌ها با این طرح را ناشی از شبهه افکنی و نگاه سلیقه‌ای دانست و گفت: ایران با تجارت 113 میلیارد دلاری بین‌المللی، جز کشورهایی است که تعاملات تجاری مناسبی با دنیا دارد. تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه نه تنها به این تعاملات لطمه‌ای نمی‌زند، بلکه می‌تواند به نفع اقتصاد کشور باشد.
  • تاکید بر وظایف نمایندگان: پیرهادی پیگیری مطالبات مردمی را وظیفه نمایندگان مجلس دانست و گفت: تأخیر در توجه و تحقق مطالبات به حق مردم زیبنده خانه ملت نیست. وی اصلاح امور و تحقق به مطالبات به حق مردم، بر اساس کار کارشناسانه و پیروی از الگوهای موفق دنیا را سبب امیدواری جامعه و اعتماد مردم به مسئولان دانست.
  • خودتحریمی: پیرهادی با اشاره به نامناسب بودن روزهای کاری فعلی برای تعامل با دنیا، گفت: ما را دچار خود تحریمی کرده است. وی با بیان اینکه 15 سال پیش اغلب کشورهای اسلامی و حوزه خلیج فارس برای بهره‌مندی بیشتر از تعاملات بین‌المللی، تعطیلات آخر هفته خود را به جمعه و شنبه تغییر دادند، افزود: ایران و جیبوتی تنها کشورهایی هستند که تعطیلات آخر هفته‌شان یک روزه است.

پیرهادی در پایان تاکید کرد که تصمیم‌گیری در جایگزین کردن تعطیلی شنبه به‌جای پنجشنبه یک تصمیم اصلاحی و امیدبخش برای جامعه است. وی از نمایندگان مجلس خواست تا با نگاه کارشناسانه و خیر جمعی به این موضوع بنگرند و به نفع مردم تصمیم‌گیری کنند.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *