دادگاه‌های صلح؛ گامی نو برای صلح و سازش در جامعه

دادگاه‌های صلح با هدف ایجاد صلح و سازش بین مردم و کاهش حجم پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی، در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شوند.

حجت‌الاسلام هادی صادقی، رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضائیه، در مراسم تودیع و معارفه معاون شورای حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه، با اشاره به قانون جدید شوراهای حل اختلاف و تشکیل دادگاه‌های صلح، اظهار کرد: هدف از تشکیل این دادگاه‌ها، ترویج فرهنگ صلح و سازش در میان مردم و حل و فصل اختلافات آن‌ها به صورت مسالمت‌آمیز است.

وی با بیان اینکه دادگاه‌های صلح صلاحیت رسیدگی به دعاوی حقوقی، کیفری و خانواده را دارند، افزود: احکام صادره توسط این دادگاه‌ها قطعی بوده و نیازی به تجدیدنظرخواهی ندارد. این امر موجب تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها و کاهش اطاله دادرسی خواهد شد.

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضائیه با اشاره به اینکه قضات دادگاه‌های صلح از قضات مجرب و باسابقه دستگاه قضایی انتخاب می‌شوند، گفت: برای ایجاد انگیزه در این قضات، امتیازات ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در کنار دادگاه‌های صلح، شوراهای حل اختلاف نیز همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد و در بسیاری از موارد، پرونده‌ها به این شوراها ارجاع می‌شود تا از طریق صلح و سازش، اختلافات طرفین حل و فصل شود.

شهرام کرمی، رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه نیز در این مراسم با بیان اینکه راه‌اندازی دادگاه‌های صلح گامی نو در جهت کاهش حجم پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی است، اظهار امیدواری کرد: با فعالیت این دادگاه‌ها، شاهد افزایش صلح و سازش در میان مردم و کاهش دعاوی حقوقی و کیفری باشیم.

در پایان این مراسم، از زحمات یزدان فلاحی تقدیر و سعید قادری فصیح به عنوان معاون جدید حل اختلاف دادگستری کل استان کرمانشاه معرفی شد.

ایجاد دادگاه‌های صلح، اقدامی مثبت در جهت کاهش حجم پرونده‌های قضایی و ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه است. امیدواریم با فعالیت این دادگاه‌ها، شاهد کاهش تنش‌ها و اختلافات در میان مردم و افزایش صلح و مودت در جامعه باشیم.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *