دانش‌بنیان‌ها ۲.۵ میلیارد دلار صادر کردند/ چین خریدار اصلی

گمرک ایران اعلام کرد که در سال گذشته، شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به صادرات 3 میلیون و 605 هزار تن کالا به ارزش 2 میلیارد و 506 میلیون دلار شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این میزان صادرات نشان‌دهنده رشد 27 درصدی نسبت به سال 1401 است. در مقابل، شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته یک میلیون و 158 هزار تن کالا به ارزش 5 میلیارد و 141 میلیون دلار وارد کرده‌اند.

مهمترین نکات این گزارش به شرح زیر است:

  • حجم و ارزش صادرات: شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1402 سهم 2.6 درصدی از وزن و 5 درصدی از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.
  • کالاهای صادراتی: مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی، حدود 80 درصد ارزش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان را به خود اختصاص داده‌اند.
  • مقاصد صادراتی: چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و روسیه 5 کشور عمده مقصد صادراتی کالاهای شرکت‌های دانش‌بنیان بوده‌اند.
  • قیمت: قیمت هر تن کالای صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان 695 دلار بوده که 2 برابر متوسط ارزش کالاهای صادراتی کشور است.
  • واردات: 61 درصد از واردات شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر سبز یا زرد گمرکی قرار گرفته‌اند.
  • انواع شرکت‌ها: 6653 شرکت نوپا، 2305 شرکت نوآور و 834 شرکت فناور در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان صادرکننده و واردکننده هستند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که گمرک آمادگی دارد ترکیب واردات و صادرات هر یک از شرکت‌های دانش‌بنیان بر مبنای حوزه فناوری و محصولاتی که بر اساس آن دانش‌بنیان نامیده شده‌اند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

با توجه به آمار ارائه شده، شرکت‌های دانش‌بنیان نقش قابل توجهی در صادرات غیرنفتی کشور ایفا می‌کنند. حمایت از این شرکت‌ها می‌تواند به افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور کمک کند.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *