راهنمای خرید لباس کار صنعتی با توجه به استانداردها

استفاده از لباس کار صنعتی استاندارد در محیط‌های صنعتی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا لباس کار مناسب می‌تواند از شما در برابر حوادثی مثل برق‌گرفتگی، آتش‌سوزی و تماس با مواد شیمیایی خطرناک حفظ کند؛ بنابراین، اگر قصد راه‌اندازی یک کارخانه، کارگاه، آزمایشگاه مواد شیمیایی یا سایت ساختمانی را دارید، حتماً باید به فکر خرید لباس کار استاندارد هم باشید.  در این مطلب، شما را با ویژگی‌ها و استانداردهای این پوشاک صنعتی آشنا خواهیم کرد و در پایان نیز وب‌سایت یک شرکت برای اطلاع از قیمت لباس کار و خرید آن را معرفی می‌کنیم.

استانداردهای لازم برای لباس کار

لباس کار باتوجه‌به محیطی که قصد فعالیت در آن را دارید، باید از یک سری استانداردهای لازم برخوردار باشد. در ادامه، استاندارد‌های لازم برای لباس کار مناسب برای محیط‌هایی مثل معادن، سایت‌های ساختمان‌سازی، کارخانه‌های دارویی و شیمیایی، سایت‌های استخراج نفت و گاز و… را بیان می‌کنیم. در ضمن محدوده قیمت لباس کار مناسب هر محیط صنعتی را نیز خواهیم گفت.

معادن و سایت‌های ساختمانی

لباس کار مناسب برای معادن سایت‌های ساختمانی باید در برابر برش، خراش و ضربه‌های سنگین مقاوم باشد. همچنین، لباس‌های مناسب برای چنین محیط‌هایی باید در تاریکی به‌طور واضح دیده شوند؛ به چنین لباس‌هایی، لباس‌های با دید بالا یا شبرنگ (hi-vis) گفته می‌شود و باید استاندارد EN 471 یا ANSI/ISEA 107 یا EN ISO 20471 را داشته باشند. قیمت لباس کار مناسب برای محیط‌های ساختمانی چندان بالا نیست. 

سایت‌های استخراج نفت و گاز

در سکوهای استخراج نفت و گاز باید از لباس مقاوم در برابر شعله و حرارت استفاده شود تا بتوان از آسیب‌های احتمالی به پرسنل در برابر آتش‌سوزی و انفجار جلوگیری کرد. به لباس‌های کار مقاوم در برابر حرارت و شعله، لباس کار نسوز یا عایق حرارت گفته می‌شود. لباس‌های کار ضد حریق نیز در بازار موجود است؛ این لباس‌ها باید دارای استاندارد EN ISO 11612 یا NFPA 2112 باشند .

کارخانه‌های شیمیایی و تولید دارو

کارگران کارخانه‌های شیمیایی و تولید دارو با مواد شیمیایی مختلفی سرکار دارند که برخی از آن‌ها مانند اسیدها خطرناک هستند. لباس کار مورد استفاده در چنین محیط‌هایی باید در برابر نفوذ مایعات شیمیایی (مثل اسیدها) و گازهای متصاعد از مواد شیمیایی مقاوم باشد. وجود استاندارد TYPE 3 EN 1460 و TYPE A EN14605: 2005+ A1:2009 جهت مقاومت در برابر نفوذ و پاشش مایعات شیمیایی در لباس‌های کار مورداستفاده در چنین محیط‌های ضروری است.

استاندارد TYPE 5 EN 13982-1: 2004+ A 1: 2010 برای مقاومت در برابر کلیه مواد شیمیایی پودری‌شکل نیز باید در لباس‌های کار کارخانه‌های شیمیایی وجود داشته باشد؛ بخار نیز نباید به داخل چنین لباس‌هایی نفوذ نکند. قیمت لباس کار مقاوم در برابر مواد شیمیایی بسیار بالا است و کارفرما برای خرید این نوع لباس باید بیش از ده میلیون تومان هزینه کند.

کارگاه‌های برق و قدرت

لباس‌های کار کارگران در کارگاه‌های برق و قدرت باید در برابر قوس الکتریکی یا شعله از خود مقاومت نشان دهند. همچنین، باید عایق برق فشارقوی و مقاوم در برابر جریان الکتریسیته نیز باشند. در بازار لباس کار صنعتی مقاوم در برابر برق شامل کاپشن و شلوار، جلیقه، دستکش و کفش برق‌کاری موجود است.

بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها

کارمندان بخش تصویربرداری رادیولوژی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها (و نیروهای مراکز هسته‌ای) باید از لباس‌های کار ضد مواد و اشعه رادیواکتیو استفاده کنند. پرسنل بخش درمان (به‌خصوص بخش بیماری‌های عفونی و ویروسی) باید لباس کار مقاوم در برابر میکروب، ویروس و عفونت بپوشند. قیمت لباس کار دارای ویژگی‌های مقاومتی مذکور نیز بالا است.

ویژگی‌های ضروری لازم برای تمام انواع لباس کار

تمام انواع لباس کار صنعتی باید راحت و نسبتاً گشاد باشند تا افراد در آن‌ها آزاد باشند و بتوانند به‌آسانی حرکت کنند. پارچه لباس کار باید ضخیم و مقاوم (ترجیحاً چندلایه) در برابر فرسایش، سرما، گرما و آب مقاوم و درعین‌حال منعطف باشد. بادوام بودن، یکی دیگر از ویژگی‌های ضروری برای لباس کار مناسب است.

توصیه می‌شود لباس پنبه‌ای (پنبه فراوری‌شده) یا پلی‌استر با منافذ متعدد انتخاب شود تا فرد کمتر عرق کند (البته در محیط‌هایی که فرد در معرض حرارت و آتش نیست). همچنین، بهتر است لباس کار دارای لوگوی کارخانه یا کارگاه مربوطه باشد تا مشخص شود هر فردی در چه قسمتی کار می‌کند.

سخن آخر

لباس کار مناسب هر محیط باید از استانداردهای لازم مقاومتی در آن محیط برخوردار باشد؛ از استانداردهای مقاومتی لازم برای لباس‌های کار می‌توان به مقاومت در برابر جریان برق، حرارت و شعله و نفوذناپذیری در برابر گازها، مایعات و بخارهای شیمیایی اشاره کرد.

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت لباس کار مناسب برای محیط‌های مختلف، مشاهده کاتالوگ‌شان و خرید آن‌ها به وب‌سایت شرکت پاکان صنعت مراجعه کنید. این شرکت انواع لباس کار صنعتی مثل لباس سرهمی، کفش، شلوار و دستکش کار، روپوش پزشکی، لباس آتش‌نشانی و لباس خلبانی را عرضه می‌کند. پاکان صنعت کلاه و تی‌شرت تبلیغاتی نیز به مشتریان خود عرضه می‌کند. تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی شامل کلاه، عینک و ماسک ایمنی دستکش‌های ضدبرش، ضداسید و عایق برق نیز در سبد محصولات این شرکت موجود است. 

.

.

.

این مقاله یک رپورتاژ آگهی است و مسئولیت خدمات معرفی شده بر عهده مجله خبری تدبیرگران نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *