در دی ماه ۱۴۰۳، مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه به ۴۹۱۱ درخواست مردمی رسیدگی کرده است.
به گزارش قوه قضائیه، سید علیاصغر رفاهی، مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه، با اشاره به رویکردهای این مرکز در پاسخگویی به مراجعان، گفت: واحد پاسخگویی این مرکز با توجه بیشتر به جنبههای حقوقی مسائل مطروحه، به ارشاد حقوقی متقاضیان میپردازد. در همین راستا، علاوه بر قضات متعدد، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در این مجموعه حضور دارد.
وی افزود: در دی ماه ۱۴۰۳، تعداد ۴۱۲۸ مشاوره حضوری به مراجعان ارائه شده و موارد لازم به مراجع قضائی منعکس شده است. میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور به صورت حضوری در این ماه ۱۲ دقیقه بوده است.
رفاهی با اشاره به راههای ارتباطی مختلف با این مرکز، گفت: سامانه تلفنی ۱۲۹ (گزینه ۴) برای اطلاعرسانی به مراجعان در خصوص وضعیت درخواستهای آنها در نظر گرفته شده است. مراجعان میتوانند با این سامانه از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبه مربوط به درخواست خود مطلع شوند.
وی ادامه داد: در دی ماه، ۱۱۸۶ تماس تلفنی (به مدت ۲۴۰۷ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و اطلاعات مربوط به نامه ارسالی و مرجع دریافتکننده درخواست به متقاضیان اعلام شده است.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه همچنین از همکاری گسترده مراجع قضائی و نهادهای تابعه با این اداره کل در خصوص ارجاعات سامع خبر داد و گفت: پاسخهای متعددی از این مراجع دریافت میشود که توسط کارشناسان بخش سامع بررسی و در صورت لزوم به اطلاع متقاضی میرسد. در دی ماه ۱۴۰۳، تعداد ۴۹۱۱ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه (سامع) ثبت شده است.
رفاهی در خصوص ملاقاتهای مردمی با مدیرکل و سایر مسئولان این مرکز، گفت: علاوه بر اداره پاسخگویی، ملاقاتهای مردمی با مدیرکل، معاون مدیرکل و سایر رؤسای ادارات نیز به صورت روزانه انجام میشود. در دی ماه، مدیرکل ۵۲۸ نفر، معاون مدیرکل ۹۷ نفر، رئیس اداره ارتباطات و ملاقاتها ۱۲۰ نفر و سایر مسئولان مربوطه نیز به ملاقاتهای مردمی پرداختهاند که در مجموع ۲۱۸۸ نفر با مسئولان این مرکز دیدار داشتهاند.
وی افزود: قضات مستقر در اداره پاسخگویی نیز به ۱۸۸۷ درخواست مردمی ارجاع شده رسیدگی کردند و کارشناس حقوقی این اداره نیز ۴۰۹ مورد ارشاد قضائی انجام داده است.