سلامتی که دود می‌شود: سیگار، قاتل خاموش قلب و ریه

مصرف دخانیات، به ویژه سیگار، یکی از اصلی‌ترین علل مرگ و میر و بیماری‌های قابل پیشگیری در سراسر دنیاست. این مواد خطر ابتلا به انواع مشکلات سلامتی، از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و مشکلات تنفسی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

دکتر لیلا حسینی، فوق تخصص قلب و عروق در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، در این باره می‌گوید: سیگار شایع‌ترین دلیل مرگ قابل برگشت در بیماران قلبی است. مصرف دخانیات با تاثیر بر فاکتورهای مختلف خون، خطر سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

به گفته دکتر حسینی، ترک سیگار می‌تواند تا حد زیادی از مضرات آن بکاهد. در دو تا سه سال اول پس از ترک، شیب کاهش این مضرات تند است و پس از پنج سال، اگر عارضه ای ماندگاری در فرد باقی نگذاشته باشد، از نظر قلبی و عروقی شبیه افراد غیرسیگاری می‌شود.

دکتر فلوریا انفرادی، مدیر گروه مبارزه با بیماری‌ها در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، نیز بر مضرات سیگار تاکید می‌کند و می‌گوید: بدترین کاری که یک فرد می‌تواند برای سلامت خود انجام دهد، مصرف سیگار و دخانیات است.

وی با اشاره به اعتیادآور بودن نیکوتین، هشدار می‌دهد که سیگار دروازه ورود به مواد مخدر است و دود دست دوم و سوم آن نیز برای اطرافیان، به ویژه کودکان، مضر است.

بهروز علیزاده، مدیرگروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، به اقدامات انجام شده برای کاهش مصرف دخانیات اشاره می‌کند و می‌گوید: آموزش، بازرسی و نظارت از جمله این اقدامات است.

وی همچنین با بیان اینکه شعار امسال هفته بدون دخانیات “حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگانی” نامگذاری شده است، بر لزوم پیشگیری از مصرف دخانیات توسط کودکان و نوجوانان تاکید می‌کند.

در پایان، دکتر وکیلی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، به مضرات مصرف داروهای غیرمجاز اشاره می‌کند و می‌گوید: داروخانه تنها مرکز توزیع دارو و مکمل است.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *