فریدونکنار تاکنون میزبان پشه آئدس نبوده است

با وجود افزایش نگرانی‌ها در خصوص شیوع پشه آئدس و بیماری‌های منتقله از آن در برخی مناطق کشور، مشاور شبکه بهداشت فریدونکنار اعلام کرده است که تاکنون هیچ موردی از مشاهده این پشه در این شهرستان گزارش نشده است.

مریم قلی‌زاده، ضمن اشاره به خطرات ناشی از گسترش پشه آئدس و بیماری‌هایی مانند تب زرد، زیکا، چیکونگونیا و تب دانگ، تاکید کرد که این پشه در برخی از کشورهای همسایه مانند عربستان، مالزی و یمن به صورت بومی وجود دارد و آمار رسمی از شیوع بیماری‌های منتقله از آن منتشر می‌شود. با این حال، وی افزود که تاکنون در فریدونکنار نه نمونه‌ای از پشه آئدس مشاهده شده و نه موردی از بیماری‌های مرتبط با آن گزارش شده است.

قلی‌زاده همچنین به گروه‌های پرخطر در مقابل این بیماری اشاره کرد و گفت که زنان باردار و کودکان زیر یک سال بیشترین آسیب‌پذیری را دارند. وی همچنین تاکید کرد که پشه آئدس معمولاً در ساعات اولیه صبح و هنگام غروب آفتاب به خونخواری می‌پردازد و به رنگ‌های قرمز، مشکی و زرد علاقه نشان می‌دهد.

با توجه به این که پشه آئدس در برخی از شهرستان‌های همجوار فریدونکنار مانند محمودآباد مشاهده شده است، مسئولان بهداشتی این شهرستان تاکید دارند که اقدامات پیشگیرانه همچنان باید با جدیت دنبال شود. شهروندان نیز توصیه می‌شوند با رعایت بهداشت محیط و جلوگیری از تجمع آب‌های راکد در محیط اطراف خود، به کنترل جمعیت این پشه کمک کنند.

مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *