فضای سبز خوزستان در بحران: سرانه پایین، کمربندهای سبز ناقص و عقب‌ماندگی از استانداردها

اهواز، 2 تیر 1403 – معاون محیط زیست انسانی خوزستان با اشاره به کمبود فضای سبز در شهرهای این استان، زنگ خطر را به صدا درآورد و از عدم تطابق سرانه فضای سبز با استانداردها و عقب‌ماندگی در تکمیل کمربندهای سبز خبر داد.

فرهاد قلی‌نژاد در گفتگو با ایسنا، ضمن اذعان به نارضایتی شهروندان از وضعیت نامناسب فضای سبز، به نقش حیاتی این عنصر در کاهش آلودگی هوا و تعدیل دمای گرم خوزستان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های مطلوبی مانند خاک حاصلخیز، منابع آبی و وجود صنایع بزرگ در استان برای توسعه فضای سبز وجود دارد، متاسفانه از این پتانسیل‌ها به درستی استفاده نشده است.

قلی‌نژاد با استناد به آمار شهرداری‌ها، کمبود فضای سبز در شهرها و واحدهای صنعتی را کاملا مشهود دانست و اذعان داشت که در هیچ یک از شهرهای خوزستان کمربند سبز به طور کامل احداث نشده و در این زمینه با خلاءهای بزرگی مواجه هستیم.

این مقام مسئول در ادامه به قوانین متعددی که بر ضرورت توسعه فضای سبز تاکید دارند اشاره کرد و مهم‌ترین آنها را قانون هوای پاک سال 96 دانست که وظایفی را برای دستگاه‌های اجرایی در این زمینه تعریف کرده است.

با وجود تاکیدات قانونی، قلی‌نژاد معتقد است که اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها در این حوزه هنوز با استانداردها فاصله دارد و عقب‌ماندگی قابل توجهی در این زمینه وجود دارد.

تشکیل کمیته فضای سبز خوزستان؛ امیدی برای احیای این عرصه:

معاون محیط زیست انسانی خوزستان با اشاره به اهداف تشکیل این کمیته، گفت: یکی از وظایف اصلی آن، طرح نتایج و مباحثات در کارگروه ذیل قانون هوای پاک و اخذ تصمیم نهایی در این خصوص است.

وی در ادامه به ضرورت دستیابی به داده‌های فنی در این کمیته و همچنین تصویب سند توسعه فضای سبز خوزستان در شورای برنامه‌ریزی توسعه استان تاکید کرد.

قلی‌نژاد افزایش سرانه فضای سبز در شهرها، احداث کمربندهای سبز در سراسر استان، ایجاد فضای سبز در واحدهای صنعتی و همچنین جلب مشارکت خیران و سازمان‌های مردم‌نهاد را از جمله اهداف تشکیل این کمیته برشمرد.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی فعالیت‌ها به ویژه در حوزه آموزش شهروندی برای نگهداری از فضای سبز، خواستار هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در این زمینه شد.

قلی‌نژاد در پایان گفت: پروژه‌های متعددی در حوزه فضای سبز خوزستان در حال اجرا است که باید در قالب سند توسعه فضای سبز استان بررسی و هماهنگ شوند.

ضرورت عزم همگانی برای حل بحران فضای سبز خوزستان:

وضعیت نامناسب فضای سبز در خوزستان، ضرورت اقدام فوری و عزم همگانی مسئولان و شهروندان را برای حل این معضل حیاتی به وضوح نشان می‌دهد.

امیدواریم با تشکیل کمیته فضای سبز و برنامه‌ریزی‌های مدون و همراه با استفاده از ظرفیت‌های موجود، شاهد ارتقای سرانه فضای سبز در این استان، تکمیل کمربندهای سبز و در نهایت، دستیابی به شهری سالم‌تر و خنک‌تر برای ساکنین خوزستان باشیم..

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *