آخرین وضعیت ذخیره آب سد‌های کشور

در بررسی‌های اخیر، وضعیت ذخیره آب در ۱۶ سد مهم کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سطح آب در این سد‌ها بین ۲۵ تا ۸۹ درصد کاهش یافته است.

میزان ورودی و کاهش در ذخایر آب

از ابتدای سال آبی جاری تا پایان دی ماه، حدود ۶ میلیارد و ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های کشور شده است. این مقدار نشانگر یک کاهش حدود ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

آب رهاشده از سد‌ها در ۱۲۰ روز گذشته

در ۱۲۰ روز گذشته، حدود ۷ میلیارد و ۶۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد‌های کشور برای تأمین نیازهای آبی برای شرب، کشاورزی، صنعت و محیط زیست رها شده است. این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد بیشتر است.

وضعیت سد‌ها در استان‌ها

تهران

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت، اعلام کرد که میزان ورودی آب به مخازن سد‌های تهران تا پایان دی ماه با ۱۱ درصد کاهش روبرو بوده و همچنین خروجی آب از سد‌ها نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد افزایش داشته است. حالا مخازن دارای آب حدود ۱۴ درصد ظرفیت خود را دارند.

خراسان رضوی

شرایط سد‌های خراسان رضوی نیز نگران‌کننده است. تنها ۵ درصد مخزن سد دوستی و حدود ۱۲ درصد سد طرق دارای آب است.

سیستان و بلوچستان

وضعیت چاه نیمه‌ها که تامین‌کننده آب سیستان و بلوچستان هستند، نیز نگران‌کننده است. حدود ۲ درصد ظرفیت چاه‌نیمه‌ها با آب پر شده است.

فارس

وضعیت سد رودبال داراب در استان فارس نیز نگران‌کننده گزارش شده است. تنها یک درصد مخزن این سد دارای آب است و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با ۸۹ درصد کاهش ذخیره آب رو به رو است.

نتیجه‌گیری

با توجه به نتایج بررسی‌ها، به نظارت دقیق‌تر بر وضعیت سد‌ها و برنامه‌ریزی مناسب برای مدیریت منابع آبی امکان‌پذیر است. این اقدامات می‌توانند به حفظ و توسعه پایدار منابع آب در کشور کمک کرده و مشکلات احتمالی در آینده را پیشگیری نمایند.

اخبار روز را در مجله خبری تحلیلی تدبیرگران دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *