“`html
حسن میرشفیع، نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان، در گفتگویی جدیدترین تحولات همکاریهای ترانزیتی ایران و افغانستان را تشریح کرد. وی با اشاره به توافقات اخیر باکو و طالبان پیرامون کریدور لاجورد و نگرانیها درباره حذف ایران از مسیرهای ترانزیتی افغانستان، بر اهمیت حفظ جایگاه ایران در این حوزه تاکید کرد. میرشفیع با بیان اینکه هر کشوری به دنبال منافع ملی خود است، افزود که افغانستان به عنوان کشوری محصور در خشکی، ناگزیر به جستجوی راههای جدید برای توسعه ارتباطات حملونقل خود است.
وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی افغانستان و همسایگی با قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای، رقابت شدید برای دسترسی به کریدورهای ترانزیتی را یادآور شد. به گفته میرشفیع، ایران برای حفظ سهم خود در این رقابت باید با برنامهریزی دقیق و استفاده از مزیتهای نسبی خود، از دست رفتن فرصتهای موجود را جلوگیری کند. وی تاکید کرد که تغییر مسیرهای ترانزیتی پس از ایجاد بازارهای جدید، بسیار دشوار و پرهزینه خواهد بود.
میرشفیع از مذاکرات اخیر با مقامات راه آهن افغانستان و توافقات حاصل از آن خبر داد و بر اهمیت همکاری نزدیک با دولت سرپرست افغانستان برای حفظ و توسعه روابط ترانزیتی تاکید کرد. وی با اشاره به مزایای اقتصادی مسیر ایران برای افغانستان، کریدور لاجورد را از نظر اقتصادی غیررقابتی با مسیر ایران دانست. به گفته وی، استفاده از مسیر ایران به دلیل عدم تغییر مدهای حملونقل، هزینههای کمتری را برای افغانستان به همراه دارد و در حال حاضر هیچ کریدوری به اندازه مسیر ایران برای افغانستان آماده و مناسب نیست.
نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی همچنین به ارتباطات تجاری و همزبانی ایران و افغانستان اشاره کرد و بر اهمیت تکمیل کریدورهای داخلی ایران برای جذب بیشتر تجار و بازرگانان افغانستانی تاکید کرد. وی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساختهای اقتصادی و حملونقل افغانستان برای ایران از جنبههای اقتصادی و امنیتی، از ارائه مطالعات و آمادگی سرمایهگذاران ایرانی برای مشارکت در این پروژهها خبر داد.
میرشفیع رقم سرمایهگذاری رسمی ایران در پروژههای زیرساختی افغانستان را 6 میلیارد دلار اعلام کرد و از آمادگی برای افزایش این رقم تا 12 میلیارد دلار خبر داد. وی از آمادگی ایران برای همکاری در پروژههای ریلی در کریدورهای زابل-زرنج-قندهار-کابل، هرات-کابل-چین (واخان) و هرات-مزارشریف-شیرخان بندر به سمت چین خبر داد. او همچنین از تسهیلات بندر چابهار برای حمل بارهای افغانستان از طریق حمل ترکیبی به بنادر مختلف جهان خبر داد.
در پاسخ به سوالی درباره چگونگی تحویل بارهای افغانستان در بنادر دیگر با توجه به تحریمها علیه ایران، میرشفیع گفت که تحریمهای کشتیرانی آمریکا تنها توسط این کشور اعمال میشود و سایر کشورها با توجه به منافع خود با ایران همکاری میکنند. وی تاکید کرد که ایران به طور قانونی تحت تحریم هیچ کشوری نیست و به بسیاری از بنادر دسترسی دارد و بارهای افغانستان از تحریمهای آمریکا معاف هستند.
“`