مدیریت شبکه برق ایران با سامانه دانش‌بنیان “مُدام”

به گزارش ایسنا، سامانه “مُدام” که محصولی دانش‌بنیان و نرم‌افزاری ملی است، در حال حاضر برای مدیریت شبکه برق ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آرش قیلاو، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه سامانه “مدام” یک پلتفرم ماژولار برای جمع‌آوری داده‌های تجهیزات اندازه‌گیری است، اظهار کرد: این سامانه با ارائه راه‌حلی جامع، خدمات نوآورانه‌ای را به تأمین‌کنندگان انرژی، اپراتورهای شبکه انرژی، شبکه‌های برق، آب و گاز، شرکت‌های کنتورساز، ارائه‌دهندگان خدمات انرژی و … ارائه می‌دهد.

قیلاو با بیان اینکه “مدام” با استفاده از یک هسته قدرتمند، قرائت و جمع‌آوری داده‌ها را به صورت سریع، منظم، قابل اعتماد و پایدار انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: این سامانه قابلیت مدیریت اطلاعات مشترکین و تمامی فرآیندهای وابسته را دارد و می‌تواند برای صدور قبض و مدیریت مالی مشترکین مورد استفاده قرار گیرد. “مدام” در حال حاضر به عنوان یک نرم‌افزار ملی در مدیریت شبکه برق ایران به کار گرفته می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، جمع‌آوری سریع و مطمئن داده‌ها از تجهیزات اندازه‌گیری، طراحی ماژولار و انعطاف‌پذیری آن در برابر نیازهای جدید و مشتریان، و امکان ارائه نرم‌افزار به صورت سرویس (SaaS) را از مزایا و تفاوت‌های این محصول با نمونه‌های خارجی برشمرد. وی افزود: تخمین و صحت‌سنجی داده‌ها، مدیریت جامع فرآیندهای امور مشترکین، صدور و مدیریت قبض، و نقشه آفلاین جغرافیایی از دیگر مزایای این سامانه هستند.

قیلاو جامع بودن در همه زیرسیستم‌های اندازه‌گیری، پشتیبانی از تمامی پروتکل‌های ارتباطی، امکان گسترش سیستم، و رابط کاربری خودآموز را از دیگر ویژگی‌های “مدام” دانست. وی گفت: شرکت‌های تولید و توزیع برق، آب و گاز، پتروشیمی، پالایشگاه، فرودگاه، شهرک‌های صنعتی، مراکز تجاری، مجتمع‌های مسکونی و … از جمله محل‌های کاربردی این سامانه هستند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه قیمت این محصول ایرانی یک دهم نمونه خارجی آن است، تولید آن را عاملی برای جلوگیری از خروج ارز از کشور دانست. وی افزود: برخی از امکانات تعبیه شده در “مدام” مشابهی خارجی ندارد و تولید این محصول در داخل کشور، انگیزه‌ای برای اشتغال متخصصان داخلی به صورت تیمی ایجاد کرده است.

قیلاو در ادامه به معماری “مدام” اشاره کرد و گفت: این سامانه از معماری لایه‌ای با زیرسیستم‌های منطقی و مبتنی بر SOA بهره می‌برد و در توسعه آن از چارچوب Net Framework 4.5 استفاده شده است.

استفاده از سامانه دانش‌بنیان “مدام” در مدیریت شبکه برق ایران، نشان‌دهنده توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در تولید محصولات باکیفیت و رقابتی در سطح جهانی است. این امر می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، به خودکفایی کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز کمک کند.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *